Läs tips

tips på böcker och filmer!

hej, jag vill ha tips på böcker och filmer ni sett som ni ha blivit berörda av.
skriv gärna avrför och sådär. jag vill testa nya saker och funderar på att läsa en självbiografi av någon, samtidigt som det är väldigt skrämmande, att läsa om andras smärtor, men också hur de har övervunnit alla hinder, och sedan levt för att kunna berätta det.
ge mig gärna tips om någon självbiografi! men tipsa om allt ni kan=)

jaja nog pratat.

glöm inte The Eperor Protects!

Postat av: Jane

Åh, underbara du, du behövde inte skaffa en för att jag ville det, men det är bara kul att ha dig på fler ställen (öhm.. misstolkning?)



Jag har en del böcker och sådant som jag tycker är bra, men de är också jobbiga, så ge dig inte in på något som du inte orkar.



Painful Secrets

en film som inte finns i Sverige, men den går att få tag på i utlandet och på YouTube. Den handlar om en tjej som försöker sluta att skära sig, samtidigt som hon inte vill ge upp det. Filmen handlar om vad en sådan sak gör mot hela familjen.



Vingklippt ängel

Berny Pålssons självbiografi om hennes kamp inom psykiatirin och viljan att vilja leva, och viljan att dö.



Inte utan min dotter

en film (och bok tror jag?) som är lättare för mig att ta avstånd från eftersom jag inte känner igen mig i handlingen. En kvinna som träffar en utländsk man och åker till hans hemland tillsammans med deras dotter. I hemlandet blir mannen agressiv mot kvinnan och hon vill fly, men i det landet har kvinnan ingen rätt till barnet, och hon får välja att stanna i hans våld eller att åka hem, utan hennes dotter. (verklighetsbaserad)



Lorenzos Olja

En verklighetsbaserad film som handlar om ett barn som får en ovanlig, men dödlig sjukdom. Man får följa Lorenzos föräldrar som försöker motivera sjukhuset att hjälpa deras son, men sjukvården har gett upp; det enda de kan göra är att dra ut på Lorenzos lidande.



Om du vill ha mer tips så är det bara att slänga en kommentar :)

2010-07-07 @ 20:26:14
URL: http://thediarybitch.blogg.se/
Postat av: Mini

Jag har läst tonvis med böcker, men mer böcker som handlar om personlig utveckling. Inte så mycket självbiografier, men däremot en självbiografi som fick mig att häpna var en triologi av Liza Marklund med första boken som heter "Gömda", handlar om en kvinna som överlever fysisk och psykisk misshandel/övergrepp utav sin man och hur hon behandlats illa av svenska myndigheter och hur hon tvingas ta saken i egna händer. Fantastisk triologi trots att den är sorglig.

2010-07-08 @ 11:54:03
URL: http://librasnake.blogg.se/
Postat av: Mini

Sedan finns de en annan bok som heter "Ps.Jag älskar dig" utav Cecilia Ahern som handlar om en kvinnas sorgprocess efter att hennes själsfrände/livs kärlek går bort i en hjärntumör. Finns också på film, men boken är bättre;) <3

2010-07-08 @ 11:56:17
URL: http://miniventilerar.blogg.se/
Postat av: Niko

"Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" är en otroligt bra lättläst bok av Ann Heberlein. Hon är bipolär och skriver väldigt öppet om hennes känslor och hennes liv och tankar. Det är en bok som verkligen berör. Även som Jane skrev där uppe så är Berny Pålssons böcker helt underbara både "Vingklippt ängel" samt "Känn pulsen slå"

2010-07-12 @ 20:44:45
Postat av: Isabel

Marilyn Mansons biografi är underbar. Läser den nu. Det går dock inte att läsa den lätthjärtat. Den börjar bisarrt och kommer att sluta så. Det är inte någon fin mjuk ingång utan pang på med ruskigheter. Inget för lättstötta.

2010-07-12 @ 22:49:26
URL: http://cadii.wordpress.com

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0