Bebis Bebis Bebis!




Just nu sitter jag och Jane vid datorerna, snackar lite om bebis.
det här med att få barn, det är något man inte ska ta lätt på tycker jag, men faktum är att barn är helt narutligt. vilken ålder man skaffar barn i är något alla är oense om tidsmässigt, vissa säger 30+ andra 40+ och jag, tycker att barn ska man skaffa när man mognat tillräckligt och vågar ta ansvar, och är beredd på att ta ansvar för sitt barn. men det kommer inte helt lätt, det gör det faktiskt inte. att vara tvungen att ta paus från vissa saker har jag varit väl medveten om att det är så det måste bli, men precis som alla vanor är det lite smärtsamt, men även lite spännande. jag har fått lägga warhammer, flames of war på hyllan, men till vilket pris? jo till ett pris av ett barn och då känner jag att det faktiskt är helt okej ändå. det är kul att mogna, att de på jobbet har något att fråga om, att man känner sig viktig på något sätt. för nu är jag mer viktig än någonsin innan, jag ska hjälpa en mäniska att byggas upp, det är mina val, mina ståndpunkter som jag ska föra vidare (till viss mån).
sen ska alla få försöka forma sina egna åsikter, och att ta ansvar och prioritera tycker jag ska bli viktigt att få lära ut.


tre saker som jag känner att jag vill göra för mitt barn inom uppforstran är.
*ta ansvar* att barnet själv i rimlig ålder ska få lära sig att handla själv men också att inse konsekvenser, så väl bra som mindre bra. som till exempel, att vattna blommorna är en fördel för då dör de inte, men att ska man ha ett djur måste man ta ansvar för det (med hjälp från oss givetvis, allt ska inte läggas på ett barn, men barn ska inte heller kunna få styra och ställa som de vill.)

*inte skämma bort* barnet ska inte få allt hon/han pekar på, det är fel i mångt och mycket. vill man ha tre leksaker ska så är inte det alltid självklart, ibland får man bara en och då får man nöja sig med det, att det dyraste defenetivt inte alltid är det bästa (många kläder och leksaker som kostar flera 100-lappar mer än andra är oftast ändå av samma kvalité)

*prioritera och argumentera* att kunna argumentera är något man bör lära sig, för man kommer långt på det, och det hjälper en genom hela livet. vill hon/han börja spela instrument eller liknande ska denne kunna argumentera varför det just är så, och att säga -men dom gör ju det- är inte godtagbart. det viktigaste är att kunna tänka, och att jobba utifrån andras så väl som sitt eget perspektiv om saker.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0